tiistai 7. tammikuuta 2014

Yllin kyllin

Juon glögiä ja yritän asennoitua siihen, että huomenna on herättävä töihin. Ajatus ei ole pelkästään miellyttävä. Ihan mielelläni minä töihin menen. Kun ei vaan tarvitsisi mennä omalle työpaikalle. Luin juuri jonkun superhyperhyväntuulisen ihmisen haastattelua, jossa hän sanoi, että jos et voi muuttaa tilannettasi, muuta asennettasi. Hänen tilanteensa oli tietysti satakertaisesti hankalampi kuin minun, mutta silti minulla on ongelmia asenteeni kanssa. Aion kuitenkin yrittää suhtautua positiivisemmin työhöni liittyviin lieveilmiöihin. Työtänihän minä en inhoa, vaikka senkin kuvan minusta saattaa joskus saada. Mutta en minä sitä varsinaista, ihan oikeaa työtä inhoa. Inhoan byrokratiaa, kiirettä, tuntikausia jatkuvia turhia palavereja, kiistoja asioista, joilla ei ole minulle mitään merkitystä. Mutta ehkä voin tehdä itsekin jotain. Munkin tyyneyttä en tavoittele, mutta jonkinlaista mielenrauhan häivähdystä myös työpaikalle. Siinä on yllin kyllin tavoitetta tälle vuodelle.

Voi tietysti käydä niinkin, että löydän uuden työn. Sitä vähän toivon. Koska olen sitä(kin) mieltä, ettei työn kannata antaa aiheuttaa ylenmäärin ahdistusta. Voi kokeilla jotain muuta. Jos jotain muuta löytyy, sehän ei ihan itsestäänselvää tietenkään ole.

Ensiksi kuitenkin lyhennän työaikaa ja katson, josko siitä olisi mitään apua. Saattaa olla, että kyllästyn hyvin nopeasti siihen kitkutteluun, joka pienentyvään palkkaan väistämättä liittyy. Tai sitten en. Olen aika hyvä nuukailemaan, sitä kun on tullut harrastettua monissa elämän vaiheissa. Saan siitä ainakin hyvän syyn olla käymättä kampaajalla. En nimittäin pidä kampaajalla käymisestä. Siksi hiukseni ovat kaikkea muuta kuin ojennuksessa. Mutta toisaalta, ei minulla mikään muukaan ojennuksessa ole. Pysyn siis linjassa.

En kerro nyt mitään reikistä. Peruin käynnin. Tiesin jo ennen sinne menoa, että perheemme taloustilanne tulee muuttumaan sen verran, että on syytä aloittaa nuukailu jo nyt. Olisihan se voinut olla hauskaa. Mutta epäilemättä omalle mielenrauhalleni on reikihoitoakin tärkeämpää saada laskut maksettua ajallaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti