perjantai 19. kesäkuuta 2015

Iloa ja valoa

"Menestys syntyy ilosta ja nautinnosta". Luin tämän jostain jokin aika sitten, harmi kun en laittanut ylös mistä. En koskaan laita, aina sitä harmittelen, mutta en opi. Päähän se on kuitenkin jäänyt, lähteestä viis.

Luulen vähän, että tämä on loppuelämäni mantra ja tienviitta. Useamman vuoden olen jo tavoitellut ilon lisäämistä, mutta vasta nyt viimeisen vuoden aikana olen ymmärtänyt, mikä sen ilon tukkeena on ollut. En nyt sano, että elämäni on ollut ilotonta, koska ei se ole ollut. On ollut huikaisevan hienoja hetkiä; aikoja, joita en koskaan haluaisi unohtaa; tapahtumia, joita ei upeudessaan mikään voisi ylittää. Liian paljon on kuitenkin ollut pelkkää suoriutumista ja selviytymistä.

Se tukos olin minä itse. Olen ehkä välillä vieläkin, mutta nyt olen jo oivaltanut, että voin jättää asioita taakseni. Voin tiputella vanhoja taakkoja kulkemilleni poluille, voin luopua tunteista, jotka eivät ole enää tarpeellisia. Elämä on hyvää, voin antaa sen olla sitä. En voi välttää vaikeuksia, ikäviä tunteita, enkä haluakaan. Mutta suuren osan mukanani kantamista ikävistä tunteista voin päästää pois. Ne ovat olleet joskus tosia, ne ovat syntyneet asioista, joille en ole voinut mitään. Mutta ne eivät ole enää tarpeellisia. Ne tunteet eivät ole minä. Ne asiat, jotka minulle ovat tapahtuneet, eivät ole minä. Minä olen jotain siitä kaikesta syntynyttä ja kuitenkin jokaisena päivänä jollakin tavalla uusi. Joka aamu on armo uus, joka aamu on maailmakin uusi.

Ilo ja nautinto. En aio tavoitella niiden kautta materiaalista menestystä, enkä ajattele tuota ensimmäistä lausetta niin. Materiaalinen menestys vaatisi lisää työpaikalla vietettyjä tunteja, enkä tunne siihen riittävää intohimoa. Mutta menestystä sillä tapaa, että elämä tuntuu omalta, elämisen arvoiselta. Että elämässä on mahdollisimman paljon hetkiä, jolloin itkettää, naurattaa, ylipäänsä tuntuu joltakin. Että on aikaa katsella kesäyön hiljaisuudessa vedenpinnan väreilyä, kuunnella nukkuvien lasten tuhinaa, vaikka siellä teltassa. Että elämässä on asioita, jotka herättävät intohimoa, innostusta ja paloa. Että elämässä on iloa ja valoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti