maanantai 15. kesäkuuta 2015

Kierroksia

Pitkästä, pitkästä aikaa olin viikonloppuna samalla tavoin väsynyt ja ahdistunut kuin entisessä työssä. Tällä kertaa en työn takia, vaan kaiken. Olin tehnyt liikaa, ajanut liikaa edestakaisin ja ylipäänsä elänyt liian kovalla tempolla. Se ei sovi minulle, tiedän sen kyllä. Tarvitsen hiljaisia hetkiä, pysähtymistä ja aikaa rauhoittaa mieli. Nyt sitä aikaa ei vaan ole ollut ja kierrokset alkoivat olla sen verran kovia, ettei nukkumisesta tullut viikonloppuna enää mitään. Huono merkki.

Tänä aamuna olin kuin viulunkieli. Työpaikalle ajaessa itkin väsymystäni. Ensimmäisen palaverin jälkeen ajattelin, että jos tätä jatkuu, niin iltapäivään mennessä päästä katkeaa verisuoni. Menin vessaan, istahdin pöntön kannelle ja suljin silmäni. Tiedostin varsin hyvin tuhlaavani veronmaksajien rahoja, mutta teho-osastolla maatessani (se verisuoni) tuhlaisin niitä vieläkin enemmän. Hengitin syvään, puhalsin ilman ulos hitaasti ja toistin. Monta kertaa. Helpotti.

Tämä viikko on vielä hiukan maaninen, mutta ei enää samassa mittakaavassa kuin viime viikko. Selviän siitä. Hengittelen välillä syvään ja muistan, että olen pärjäävä, toimelias ja vahva ihminen. Kyllä minä muutamasta hässäkkäviikosta selviän vaikka päälläni seisoen.

Pysäyttävää tässä on se, että tällaista elämä oli lähes jatkuvasti silloin, kun tein vielä vanhaa työtäni. Itkeskelin autossa mennen tullen, koin jatkuvaa riittämättömyyttä. Oikeastaan vasta nyt tajusin, että se ei ole enää elämääni, että nyt suurimman osan ajasta koen selviäväni kaikesta kunnialla. En kaadu iltaisin kuolleena sänkyyn (paitsi satunnaisesti), enkä ole työpäivän jäljiltä kuin aurinkoon kesäksi unohtunut tiskirätti. Tämän hetkinen maanisuus on vain tilapäistä ja sitten elämä jatkuu taas tavalliseen tapaan. Se tuntuu aika hienolta. Tai ei. Se tuntuu enemmän kuin hienolta.

2 kommenttia:

  1. I feel you sista'
    Tuo on niin tuttua, ei onneksiihan viime viikoilta. Uiminen ja ulkona käveleminen auttavat minua nukkumaaan, vaikka ei millään jaksaisi juuri silloin.

    VastaaPoista
  2. Liikunta kyllä auttaa minuakin. Ja kofeiinia pitäisi välttää ehdottomasti kiireisinä aikoina, vaikka juuri silloin helposti tulee oikein etsineeksi kaikkea kofeiinipitoista. Mutta se lisää kierroksia entisestään.

    VastaaPoista